ספרו החדש של ניר מועלם- צעירים לנצח? אתגרי התחזוקה של מבנים גבוהים: לקראת מדיניות כוללת

 2018

בשנים האחרונות גדל בשיעור משמעותי קצב בניית מגדלי מגורים במטרה לענות על הביקוש לפתרונות דיור. מי אחראי לתחזוקת בניינים אלה? מה יקרה להם בעוד מספר שנים? הצעות ורעיונות להתמודדות עם האתגרים שעל הפרק בפרסום חדש של ד”ר ניר מועלם מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון.

בעקבות הכוונה להאיץ את הבניה למגורים, בין היתר באמצעות שחרור חסמים שונים במערכת התכנון והבניה, צפוי קצב בניית מבני המגורים לגדול עד מאוד. תרחישי העתיד במדינת ישראל צופים כי עקב גידול האוכלוסין תידרשנה בניית עשרות אלפי יחידות דיור כל שנה (ומעל 60,000 יחידות על פי תחזית גידול אוכלוסייה גבוהה). מרבית מיחידות דיור אלה תיבנינה במבנים משותפים, חלקם מבנים גבוהים. מצב זה מחייב חשיבה מחודשת אשר שמה את האדם במרכז, על אחת כמה במצבי התחדשות עירונית בהם צפויה אוכלוסייה ותיקה להתמודד עם עלויות אחזקה גבוהות יותר.

צורות המגורים הללו, המשותפות, הגבוהות, מחייבות אימוצה של ראייה אסטרטגית ארוכת טווח לגבי האחזקה של המבנים הללו והשפעתם על העיר. מבני המגורים הנבנים כיום, אמנם לא נולדו לנצח, אך הם צפויים לנכוח במרחב הבנוי במאה הקרובה. טיפול באופן תחזוקתם, מראש ובדיעבד הוא צו השעה, שכן פינויים העתידי, במסגרת מיזמי “התחדשות עירונית”- ובשל התדרדרותם הפיזית- עשוי להיות מטלה קשה.

מכאן חשוב להעלות על סדר היום את נושא האחזקה, ללמוד אותו, ולחפש מנגנונים יצירתיים לעידודו. ספר זה נועד להוות צעד אחד בכיוון זה בהציעו מצע לדיון עתידי, כלים וכיווני חשיבה ברי יישום.

לרכישת הספר:

משרדי המרכז לחקר העיר והאזור (בניין סגו, קומה 4, קרית הטכניון)

זמין להורדה ללא עלות בקישור הבא >>

לפרטים: 04-8294019